תקן 1001- בטיחות אש בבניינים

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

תקן 1001 של מכבי האש הינו תקן שמטרתו היא לספק הגנה מפני האש בבנייני מגורים, במבני תעשייה ובמבנים ציבוריים. על פי הדרישה של התקן המדובר חלה חובה לבצע ביקורת תקינות לכל מערכות שחרור עשן. מדובר על תקן חשוב מאוד שיש ליישם בצורה הטובה ביותר בכל בניין מגורים שכן, במקרה של שריפה, הוא יכול להציל חיים.

מהו תקן 1001?

תקן 1001 הוא תקן חדש באופן יחסי והוא מתבטא בדרישות החדשות של מכבי האש בבדיקה השנתית. כל מבנה שהגודל שלו מעל 200 מ"ר המשמש עבור תעשייה, מבנה ציבורי או מבנה מגורים גדול יקבל בשלב זה או אחר דרישה למערכות פינוי עשן בהתאם לתקן המדובר. התקן דן בבנייה, בהתקנה, בהפעלה ובתחזוקה של מערכות מיזוג אוויר ואוורור לרבות מסננים וכן ציוד נלווה לצורך הגנה על חיי אדם ורכוש מפני אש, גזים, עשן ועוד, אשר נובעים משריפה או ממצבים אשר באים לידי ביטוי בתופעות דומות לתופעות של שריפה.

חשוב להבין כי שריפה אשר פורצת בבניין מגורים מסכנת הן את המבנה עצמו והן כל אדם ששוהה בו. האש והעשן הכרוכים בשריפה בשילוב עם אדים דליקים ורעילים אשר מתפשטים במבנה במהירות גבוהה, יכולים לסכן את המבנה עצמו וכן, יכולים לסכן חיי אדם ועל כן, כדי להגן על חיי , אדם ועל המבנה והרכוש שבו, בהתאם לתקן 1001 של מכבי האש לבטיחות אש במבנים, יש צורך לדאוג למערכות פינוי אש ועשן לרבות מפוחים לפינוי עשן, אוורור וחלונות עשן המסייעים בשחרור עשן, הקטנת הסמיכות של העשן והרעילות שלו וכן הקטנה של הצטברות גזים רעילים ודליקים וכן מניעה של התפשטות אש.

כל בניין מגורים שמקבל דרישה ממכבי אש ליישום התקן המדובר במבנה, חייב לפנות לחברה העוסקת בייעוץ ותכנון מערכת מתאימה לצרכי המבנה הייחודיים הרלוונטית עבור מזעור נזקי עשן וש ברמה המקסימלית בכל מבנה מגורים.

יישום התקן גם במעליות

התקנת מעליות חייבת להתבצע בצורה הטובה ביותר מכל היבט אפשרי לרבות ההיבט הנוגע לבטיחות של המעלית ועל כן, חשוב מאוד לדאוג שגם במעלית יהיו אמצעים שונים שהמטרה שלהם תהיה למזער עד כמה שניתן נזקי עשן ואש. גם במעלית יש צורך להתקין פתחי אוורור, עזרים מיוחדים שמטרתם היא לסנן את העשן עד כמה שניתן ועוד.

כיצד מיישמים תקן 1001 בצורה הטובה ביותר?

בסופו של דבר, חשוב מאוד לזכור כי תקן 1001 הוא תקן מורכב הכולל בו לא מעט תקנים שונים הנוגעים להתקנה של אמצעי בטיחות שמטרתם היא לנדף עשן ולסנן עשן וגזים רעילים באוויר במקרה של שריפה וכן, תקנים שמטרתם היא להורות כיצד שומרים על אמצעי הבטיחות שהותקנו, כיצד מתחזקים אותה בצורה נכונה, כל כמה זמן יש לבדוק אותם ועוד. מרבית האוכלוסייה איננה מבינה ויודעת את כל הסעיפים והפרטים הקטנים הנוגעים לתקן המדובר ועל כן, אם עולה הדרישה ליישם את התקן המדובר בבניין המגורים שלכם, עליכם לפנות לאנשי מקצוע מומחים בתחום אשר יודעים כיצד לבנות מערכות מתאימות בהתאם לתקן המדובר ובהתאם למבנה הספציפי שאתם מתגוררים בו, לרבות המעלית.

 

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.