מנהל עבודה בבניין קורס

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

אחד ממסלולי הקידום השכיחים ביותר בענף הבניין הוא המסלול של מנהל עבודה באתרי בנייה. בין כלל התפקידים הקיימים בפרויקט בנייה טיפוסי, וישנם לא מעט כאלה, נחשב מנהל עבודה כאחד האטרקטיביים והמאתגרים ביותר ויש לכך כמה וכמה סיבות. מה הופך את תפקיד מנהל העבודה לתפקיד כל כך אטרקטיבי ומעניין? מי יכול להפוך למנהל עבודה? מהו מסלול ההכשרה וההסמכה הנדרש והיכן אפשר לעבור אותו? על שאלות אלו ועוד, עונים לכם בשורות הבאות, המומחים של המרכז ללימודי בניין, המציע לימודים בכל מקצועות הבנייה ובכלל זה קורס למנהלי עבודה.

עובד בגובה

מה כל כך אטרקטיבי בתפקיד מנהל עבודה בבניין?

ובכן, בכדי להשתלב בתפקיד של מנהל עבודה בבניין קורס מקצועי הוא שלב הכרחי שתצטרכו לעבור, אבל לפני כן, מה כל כך אטרקטיבי בתפקיד הזה? כל מי שעובד בענף הבניין מכיר את דמותו של מנהל העבודה באתר הבנייה. זה האיש שמקבל החלטות כל היום, שקובע מה קורה בכל רגע ובכל פינה באתר הבניה, האיש שאישורו נדרש לכל פעולה, הקצין הממונה שהוא גם רס"ר הגדוד. מנהל עבודה בבניין הוא מקצוע מלא אחריות, אתגר מקצועי, סיפוק אישי וגם לא מעט רווחי. למעשה, אל התפקיד של מנהל עבודה מבקשים להגיע לא רק פועלים פשוטים שמחפשים אופק של התפתחות מקצועית, אלא גם הנדסאים ומהנדסי בניין שמוצאים כי הם מתחברים יותר לדינמיות של תפקיד מנהל העבודה מאשר לאופי המדעי והשקט של עבודת המהנדס.

מי יכול להיות מנהל עבודה?

אם חשבתם שפשוט צריך הסכמה של היזם, הקבלן או הלקוח ואתם יכולים להיות מנהלי העבודה בפרויקט שאתם שותפים לו, אז התשובה היא לא. מנהל עבודה הוא מקצוע לכל דבר ועניין וככזה דורש תהליך של הכשרה, הכולל קורס מקצועי ורכישת ההשכלה הנדרשת ולא פחות מכך גם תהליך של הסמכה על ידי הרגולטור המפקח, קרי משרד העבודה והרווחה. ופה שוב חוזר העניין שבכדי להיות מנהל עבודה בבניין קורס מקצועי הוא שלב שיהיה עליכם להשלים, וזאת במסגרת לימודי מנהל עבודה בבניין באחד ממוסדות הלימוד שמציעים השכלה במקצועות הבניין השונים. המרכז ללימודי בניין הוא אחד המוסדות האלה, ואף נחשב לאחד המובילים שבהם.

אבל עוד לפני הקורס, יהיה עליכם לעמוד במספר קריטריונים המפורטים בנוהל הכשרת מנהלי עבודה בבניה, נוהל אשר גובש על ידי משרד העבודה והרווחה ומגדיר את המסלולים השונים שדרכם ניתן לרכוש את המקצוע. מסלולים אלה כוללים את המסלול המקוצר שמותאם לקבלני בניין המעוניינים לקבל הסמכה גם כמנהלי עבודה ואת המסלול המלא שנועד לכל השאר. אם אתם בעלי השכלה קודמת בענף הבנייה, קרי מהנדסי בניין, הנדסאי בניין או אפילו טכנאים אזרחיים, תוכלו להשתלב בקורס מנהלי עבודה אם רק תביאו איתכם 2 שנות ניסיון בענף הבניין. אם אין לכם השכלה כזאת, תזדקקו ל-5 שנות ניסיון עבודה עם קבלן שלד.

בשורה התחתונה, המשמעות היא שכל אחד יכול להיות מנהל עבודה ובתנאי שהוא עובר את מסלול ההכשרה וההסמכה הנדרשים, כשבמקרה של מנהל עבודה בבניין קורס מקצועי הוא חלק אינטגרלי מתהליך ההכשרה וההסמכה הנדרש.

היכן אפשר ללמוד לימודי מנהל עבודה בבניין?

כפי שאמרנו קודם לכן, לימודי מנהל עבודה בבניין מועברים במספר מוסדות לימוד בישראל. מוסדות לימוד אלה נבדלים ביניהם ברמת הלימודים, ברמת הסגל המקצועי, בתכנית הלימודים הספציפית, בפרישת שעות הלימוד לאורך השבוע וכמובן במיקום הגאוגרפי, בעלות הלימודים ובמוניטין. ככלל, במקרה של לימודי מנהל עבודה בבניין קורס טיפוסי נמשך כשנה וכולל בתוכו היקף לימודים של כ-500 שעות אקדמיות. כל מוסד לימוד שמציע את הקורס, חייב לקבל הכרה של משרד העבודה לצורך לימודים ספציפיים אלה. אם תיכנסו למוסד לימודים שזוכה להכרה של משרד העבודה במקצועות מסוימים, אך לא סביב הקורס הספציפי של מנהלי עבודה, ייתכן מאוד שלא תוכלו לקבל הסמכה של משרד העבודה בתום הלימודים.

מעבר לכך, כדאי לבחון היטב את המוניטין של מוסד הלימודים בענף הבניין. זהו אמנם לא פרמטר שבדרך כלל תהיה לכם בחירה חופשית בו, וזה הרבה יותר רלוונטי עד כמה קרוב מוסד הלימודים למקום המגורים שלכם, אבל אם יש לכם את האפשרות, אתם בהחלט רוצים לעבור את הקורס במוסד לימודים בעל מוניטין בענף הבניין, מוסד לימודים שכאשר תצאו ממנו כבוגרים, תוכלו להשתלב ביתר קלות בענף הבניין וליהנות מתשומת לב רבה יותר ואפילו מהעדפה מסוימת בתהליכי גיוס ומיון למקצועות הבנייה.

 

מה לומדים בקורס?

קורסים שונים של מקצועות הבנייה מבוססים על תכניות בנייה שונות שכוללות בתוכן את המינימום הנדרש על ידי הרגולטור המפקח הרלוונטי ולעיתים עם תוספות של מעגלי ידע נוספים על פי החלטת מוסד הלימוד הספציפי. במקרה של מנהל עבודה בבניין קורס טיפוסי חייב לכלול את נושאי הלימוד הבאים: תורת הבנייה, חומרי בניין, ציוד בנייה, יציבות מבנים, מלאכת הבנייה, קריאת דו"חות מדידה, קריאת מפות טופוגרפיות, קריאת תכניות בנייה, ניהול אתר בנייה, ניהול הביצוע באתר בנייה, ניהול כוח אדם ועובדים, דיני עבודה, בטיחות בעבודה בבנייה, בטיחות עבודה בגובה ועוד. נושאי לימוד אלה מיועדים להעניק למשתתפים בקורס את כל מעגלי הידע הנדרשים להם על מנת לבצע את תפקידם בצורה מקצועית הן בהיבט הלוגיסטי, הן בהיבט המקצועי (בנייה) והן בהיבט הניהולי.

כאמור, אם אתם מעוניינים להשלים לימודי מנהל עבודה בבניין קורס מקצועי של המרכז ללימודי בניין יכול להיות המסלול הטוב ביותר עבורכם, כמעט בכל היבט אפשרי. אתם רק צריכים לוודא שאתם מספיק קרובים גאוגרפית, ומשם ידאג לכם המוניטין, סגל ההוראה המקצועי, המקצוענות הפדגוגית והמעשית של המרכז, היישר אל ההסמכה ואל התפקיד הנכסף בענף הבניין.

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.